DOKUMENTY POTRZEBNE DO REJESTRACJI OSOBY BEZROBOTNEJ
Jeżeli jesteś obywatelem polskim i chcesz zarejestrować się jako osoba bezrobotna powinieneś przestawić w powiatowym urzędzie pracy następujące dokumenty:
1. dowód osobisty
- w przypadku braku dowodu osobistego inny dokument tożsamości ze zdjęciem (np. paszport) oraz potwierdzenie z wyznaczonym terminem odbioru dowodu osobistego;
2. oświadczenie dotyczące miejsca zameldowania
– jeżeli wyżej wymienione oświadczenie wzbudzi uzasadnione wątpliwości organu, urząd może zawsze wezwać do przedłożenia zaświadczenia o meldunku wydanego przez organ meldunkowy;
3. świadectwa ukończenia szkoły, dyplomy lub inne dokumenty potwierdzające kwalifikacje oraz zaświadczenia o ukończeniu kursów lub szkoleń;
4. wszystkie świadectwa pracy i inne dokumenty niezbędne do ustalenia uprawnień
– świadectwa pracy powinny być wypełnione zgodnie z wymogami Kodeksu pracy, posiadać pieczątkę zakładu pracy oraz pieczątkę imienną osoby wystawiające świadectwo)
5. dokumenty stwierdzające przeciwwskazania do wykonywania określonych prac, jeżeli takie posiadasz.
W przypadku jeżeli jesteś cudzoziemcem i chcesz zarejestrować się jako osoba bezrobotna powinieneś przedstawić w powiatowym urzędzie pracy - dokument wskazujący tytuł pobytowy uprawniający do pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (np. decyzję, kartę pobytu).
DODATKOWO, jeżeli:
1. jesteś osobą niepełnosprawną - orzeczenie o stopniu niepełnosprawności (dotyczy osób, które mają ustalony stopień niepełnosprawności);
2. byłeś zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy (np. na ½ etatu) lub na umowę -zlecenie, umowę agencyjną, inną umowę o świadczenie usług lub współpracowałeś przy wykonywaniu tych umów, powinieneś przedłożyć zaświadczenie z zakładu pracy z informacją o wysokości zarobków i o odprowadzonych składkach na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy w rozbiciu na poszczególne miesiące;
3. prowadziłeś działalność gospodarczą - oświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, w której wskazany jest termin rozpoczęcia prowadzenia działalności, jeżeli nie upłynął jeszcze okres do wskazanego we wniosku o wpis do ewidencji dnia podjęcia działalności gospodarczej;
oraz dodatkowo:
a) w przypadku likwidacji działalności gospodarczej – oświadczenie o wykreśleniu wpisu działalności gospodarczej oraz zaświadczenie z ZUS-u o okresie opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i FP z podstawą ich wymiaru w rozbiciu na poszczególne miesiące za okres prowadzenia działalności gospodarczej;
b) zgłosiłeś wniosek o zawieszenie działalności gospodarczej – oświadczenie o wpisie do ewidencji zawieszenia działalności gospodarczej oraz zaświadczenie z ZUS-u o okresie opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i FP z podstawą ich wymiaru w rozbiciu na poszczególne miesiące za okres prowadzenia działalności gospodarczej;
4.pobierałeś:
a) zasiłek chorobowy, macierzyński lub świadczenie rehabilitacyjnego - zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o okresach pobierania zasiłku chorobowego, macierzyńskiego lub świadczenia rehabilitacyjnego, przypadających po ustaniu zatrudnienia, wykonywania innej pracy zarobkowej albo zaprzestania prowadzenia pozarolniczej działalności, ze wskazaniem podstawy wymiaru tych zasiłków i świadczenia;
b) rentę - zaświadczenie z ZUS-u o okresie pobierania renty;
c) rentę rodzinną - aktualna decyzja o wysokości renty;
d) świadczenie z Ośrodka Pomocy Społecznej: zasiłek stały, świadczenie pielęgnacyjne lub dodatek do zasiłku rodzinnego z tytułu samotnego wychowywania dziecka, powinieneś okazać decyzję lub zaświadczenie o okresie otrzymywania określonego świadczenia;
5. jesteś właścicielem, posiadaczem samoistnym lub zależnym nieruchomości rolnej - zaświadczenie o powierzchni nieruchomości rolnej wyrażonej w ha przeliczeniowych;
6. jesteś domownikiem w gospodarstwie rolnym o powierzchni użytków rolnych przekraczających 2 ha przeliczeniowe - decyzja z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego o niepodleganiu ubezpieczeniu społecznemu rolników;
7. zostałeś zwolniony z zakładu karnego - świadectwo zwolnienia z zakładu karnego; ewentualnie zaświadczenie o wykonywaniu pracy w zakładzie karnym (jeżeli wykonywałeś pracę w czasie odbywania kary pozbawienia wolności);
8. masz dziecko/dzieci - oświadczenie dla celów ustalenia obowiązku ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny (w przypadku zgłaszania do ubezpieczenia zdrowotnego członków rodziny powinieneś posiadać ich numery PESEL, w przypadku dzieci powinieneś posiadać ich skrócone akty urodzenia);
Wyżej wymienione dokumenty obowiązują wszystkie osoby rejestrujące się w urzędzie jako bezrobotne, bez względu na cel rejestracji
Rejestracji nie dokonuje się w przypadku nie przedłożenia ww. dokumentów lub odmowy złożenia podpisu na karcie rejestracyjnej przez osobą rejestrującą się w PUP.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach Starosta może wyrazić zgodę na rejestrację osoby nie posiadającej kompletu dokumentów.
PRZYDATNE INFORMACJE:
- Zarejestrować się można w dowolnym momencie, gdyż Ustawa nie narzuca określonego terminu.
- Rejestracja zostanie dokonana z dniem, w którym zgłosisz się do powiatowego urzędu pracy, właściwego dla miejsca zameldowania (stałego lub czasowego), a jeżeli nie jesteś zameldowany – do urzędu, na którego obszarze działania przebywasz i poświadczysz własnoręcznym podpisem przekazane dane oraz złożysz, w obecności pracownika urzędu i pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, oświadczenie w brzmieniu: „Świadomy odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, oświadczam, iż wszystkie podane przeze mnie w trakcie rejestracji dane są zgodne ze stanem faktycznym oraz zostałem pouczony o warunkach zachowania statusu bezrobotnego” oraz zostanie Ci założona karta rejestracyjna w postaci elektronicznej.
- Istnieje możliwość uprzedniego przekazania do właściwego urzędu pracy wymaganych danych, za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji, który dostępny jest na stronie www.praca.gov.pl. Wówczas urząd pracy wyznacza termin stawiennictwa, nie dłuższy niż 7 dni roboczych od dnia przekazania danych, w celu dostarczenia wszystkich wymaganych na potrzeby rejestracji dokumentów i dokonania rejestracji.
- Ta procedura umożliwia osobie chcącej się zarejestrować wcześniejszą rezerwację terminu rejestracji.
Albo
W celu dokonania rejestracji osoba ubiegająca się o zarejestrowanie jako bezrobotny może wypełnić wniosek o dokonanie rejestracji za pośrednictwem elektronicznego systemu rejestracji, który dostępny jest na stronie www.praca.gov.pl. W takim przypadku wymagane do rejestracji dokumenty muszą zostać zeskanowane, a wniosek opatrzony jednym z opisanych bezpiecznych podpisów.
- Ta procedura nie wymaga osobistej wizyty w urzędzie w celu rejestracji.
Z rejestracji w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna, za pośrednictwem Internetu, mogą skorzystać osoby dysponujące:
- bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, z zachowaniem zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym, albo
- potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej.
PAMIĘTAJ!
- Warto zachowywać dokumenty z urzędu, np. decyzję o zarejestrowaniu, gdyż mogą się okazać przydatne przy późniejszej weryfikacji informacji.
- Brakuje Ci świadectwa pracy, a firma pracodawcy już nie istnieje? Na stronach internetowych www.zus.pl i archiwa.gov.pl są wyszukiwarki, za pomocą których można ustalić miejsce przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej upadłego pracodawcy.
Liczba odsłon:272
Treść wprowadził(a): Szałaj Mirosław, 2016-05-02 13:30:10
Treść wytworzył(a): Wiesława Prażmo-Świderska, 2016-05-02 00:00:00
Poprzednia wersja dokumentu z dnia: 2016-05-02 13:28:36
Data: | Dokonujący zmian: | Rodzaj zmiany |
---|